Włodzimierz Przerwa-Tetmajer - Jawnogrzesznica bronowicka
Obraz na płótnie malarskim, dzięki któremu uzyskujemy zachwycający, realistyczny efekt. Naciągnięty na blejtram z drewna sosnowego z dbałością o najwyższą jakość wykonania.
Reprodukcja obrazu wykonana jest zgodnie z certyfikatem Digigraphie®, gotowa do powieszenia na ścianie. Więcej szczegółów o technologii wykonania znajdziesz w dziale jakość i technologia.
Kompozycja ukazująca nagą kobietę-jawnogrzesznicę sportretowaną pod wiejskim – bronowickim – kościołem wpisuje się w tak ważny w sztuce polskiej nurt chłopomanii. Artyści odkryli wówczas w bajecznie kolorowej polskiej wsi, w jej obrzędach, podstawowe wartości i symboliczne źródła rodzimości, tak istotne w rozdartym na trzy zabory kraju, jakim wówczas była Polska. Włodzimierz Tetmajer uważany był za „szczerego malarza ludu”, postrzegającego w nim źródło polskości. Zafascynowany podkrakowskimi Bronowicami, na płótnach utrwalał zarówno tamtejsze krajobrazy, jak również obrzędy religijne oraz codzienne życie mieszkańców. W kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie znajdują się, obok jego niewielkich bronowickich pejzaży, wizerunków mieszkańców Bronowic (Portret Mikołajczyków czy Dorobek), efektowne obrazy ukazujące zaloty w karczmie czy prezentowane w Galerii Sztuki Polskiej XX wieku monumentalne Święcone. Z kolei Jawnogrzesznica przenosi w bronowickie realia biblijną Jawnogrzesznicę i Chrystusa i pod tym względem jest przedstawieniem wyjątkowym w dorobku Tetmajera. Natomiast stylistycznie kompozycja utrzymana jest w charakterystycznej dla malarza manierze i to zarówno pod względem sposobu malowania, nakładania farb, jak i operowania kolorem. Urszula Kozakowska-Zaucha