Promocja

zobacz wszystkie

Jean-Leon Gerome
Francuski malarz i rzeźbiarz akademicki, neoklasycysta. Dużą część jego dzieł stanowią heroiczne stylizacje egzotyczne i historyczne, m.in. egipskie.

Sprzeciwiał się impresjonistom. A jednak w ostatnich latach życia próbował wykorzystywać ich technikę i nastrojowość (np. Portret ojca i syna artysty).

W wielu filmach, których akcja umiejscowiona jest w starożytnym Rzymie, mamy okazję oglądać zafałszowanie historii. Ani rzymska publiczność, ani cesarze nie skazywali gladiatorów na śmierć, obracając w dół wyciągnięty kciuk. To kciuk skierowany ku górze (dzisiaj dla większości będący odpowiednikiem stwierdzenia „wszystko w porządku”) był wyrokiem, ponieważ symbolizował wyciągnięty miecz. Znakiem łaski było schowanie kciuka wewnątrz pięści (dziś taki gest wykonujemy, życząc komuś powodzenia, tj. „trzymając za niego kciuki”), co oznaczało schowanie miecza w pochwie. Winę za rozpowszechnienie błędnej interpretacji wyciągniętego kciuka ponosi właśnie Jean-Léon Gérôme, który niepoprawnie zrozumiał łaciński opis gestu: „pollice verso”’ oznaczający „obrócony kciuk” – jednak obrócony w górę, a nie w dół. Gest łaski to „pollice compresso” – „zaciśnięty kciuk”.